VisitAarhusregionen
Blushøj Camping ved Ebeltoft

Årets turistmagnet: Djurslands smukke natur

12/18/2020

Djursland har i år været mere populær end nogensinde før med meget flotte besøgs- og overnatningstal til følge. Tendensen under COVID-19 er, at områder med stærke naturoplevelser har klaret sig bedst og det har givet Djursland en klar fordel.

2020 har været et turbulent år for turismen i Danmark, og Covid-19 har givet mange turismevirksomheder vanskelige vilkår. Men 2020 er også året, hvor outdoor-turismen har fået sit folkelige gennembrud. Det har gjort Djursland mere populær end nogensinde før med meget flotte besøgs- og overnatningstal til følge. Og det nye turismesamarbejde med otte kommuner i VisitAarhus har givet nye udviklingsmuligheder til turismeaktørerne i destinationen.

Turismesamarbejdet mellem Norddjurs, Syddjurs, Randers, Favrskov, Viborg, Skanderborg, Silkeborg og Aarhus Kommuner har snart ét år på bagen, og trods COVID-19 er det nye samarbejde kommet godt fra start. Samlet set har 2020 været et vanskeligt år for turismen præget af nedlukning og restriktioner, men destinationen har kun oplevet halvdelen af den tilbagegang, der har været på landsplan. Tendensen er, at områder med stærke naturoplevelser har klaret sig bedst og det har givet Djursland en klar fordel. På Djursland har der i år været en fremgang i antallet af overnatninger på 9,8 procent. En stigning på over 170.000 overnatninger i forhold til sidste år.

”Vi har haft rigtig mange danske gæster i år, der har opdaget vores destinations skatte og specielt de mange unikke naturoplevelser. På grund af covid-19 har mange danskere søgt ud i naturen og mod de udendørs attraktioner i år, og dér har Djursland med sit enestående landskab, de mange udendørs familie-attraktioner og hyggelige byer noget helt unikt at byde på,” siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus.

Outdoor-turisme i fremgang

Specielt de naturskønne overnatningsmuligheder rundt på hele Djursland har tiltrukket tusindvis af besøgende. Antallet af overnattende gæster på campingpladserne i Syddjurs Kommune er i år steget 10,9 procent og 8,5 procent i Norddjurs Kommune, hvilket svarer til 49.000 flere overnatninger.

”Vi har haft det bedste år nogensinde og en fuldt belagt sommerferie med masser af glade, danske gæster. Og mange var helt nye campinggæster, der i år havde udskiftet charterferien sydpå med en campingpladsferie i Danmark. Til sæsonen i år havde vi indkøbt et 24 meter langt pirat-legeskib samt nye overdækkede trampoliner. De aktiviteter var helt sikkert med til at tiltrække børnefamilier til vores plads,” siger Michael Lip, ejer af Grenaa Strand Camping.

Nye udviklingsmuligheder for turismeerhvervet

Det nye fælles turismesamarbejde har skabt nye udviklingsmuligheder og samarbejder for turisterhvervet på Djursland. Blandt andet er det lykkes VisitAarhus at trække statslige midler til destinationen, som skal give turismevirksomhederne en saltvandsindsprøjtning efter COVID-19. Herunder 3,4 millioner fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse til mere bæredygtig turisme.

Grenaa Strand Camping er sammen med Blushøj Camping Ebeltoft netop udvalgt til at deltage i et udviklingsforløb i det nationale projekt CAMP NOW. Et projekt, der med et budget på knap 5,3 millioner, skal hjælpe med at omdanne campingproduktet til en mere bæredygtig outdoor-overnatningsform af høj kvalitet. Grenaa Strand Camping skal, som en del af projektet, i gang med at bygge et område med glamping-telte for at tiltrække gæster, som ønsker mere komfort.

Hos Blushøj Camping Ebeltoft bliver fokus at tydeliggøre fortællingen om campingpladsen som en naturplads, og det ser ejer Asbjørn Thyregod meget frem til.

”Vi vil gerne blive endnu skarpere til at fortælle, hvad vores campingplads kan tilbyde outdoor-campisterne. Vi er en naturplads, der ligger midt i det bakkede nationalpark-landskab med flot udsigt over vandet. Vi vil meget gerne tiltrække nye typer af gæster til vores campingplads, som netop efterspørger den natur og de unikke outdoor-muligheder, som vi kan tilbyde. Så jeg glæder mig meget til at få hjælp via CAMP NOW-projektet til at styrke vores profil,” siger Asbjørn Thyregod.

2020 har budt på mange prøvelser

Der har alle steder været høj aktivitet i den nye turistdestinations første år, og Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus er fuld af respekt for den indsats, der er ydet.

”Vi er mange erfaringer rigere efter år ét i det nye turistsamarbejde. Gæsterne har taget godt imod den store destination, og turismevirksomhederne har vist en imponerende evne til at samarbejde, sadle om og holde ud under pandemien. Det fortjener respekt. Selv om corona endnu ikke er fortid, så er vi fulde af fortrøstning i forhold til 2021, hvor vi satser på at fortsætte den positive udvikling af outdoor-turismen på Djursland,” siger Pia Lange Christensen.

For mere info om CAMP NOW
LÆS MERE 

Tabel 1: Overnatninger (total), januar til oktober 2020

  jan-okt 2019 jan-okt 2020 % ændring
fra 2019 til 2020
Aarhusregionen 3.880.640 3.594.389 -7,4%
Aarhus 1.048.470 721.998 -31,1%
Norddjurs 743.586 812.112 9,2%
Randers 118.800 99.137 -16,6%
Skanderborg 159.200 139.503 -12,4%
Silkeborg 589.304 530.377 -10,0%
Syddjurs 990.489 1.092.908 10,3%
Viborg 230.791 198.354 -14,1%
Danmark 51.431.314 42.337.576 -17,7%

 

Tabel 2: Camping, Norddjurs og Syddjurs, januar til oktober 2020