VisitAarhusregionen
Sol i gårdhaven ved Villa Provence hotellet i Aarhus midtby

Trods trange tider i turismen: Aarhus klarer sig bedre gennem krisen end andre

12/22/2020

2020 har været et turbulent og hårdt år for turismen i Aarhus. Covid-19 har givet mange turismevirksomheder vanskelige vilkår, og de internationale turister har i perioder været fraværende på grund af rejserestriktioner.

Heldigvis har danskernes interesse for ferie i Aarhus været overvældende, og det har givet Smilets By et forspring i forhold til andre storbyer.

Storbyturismen og erhvervsturismen lider under COVID-19-krisen, mens områder med stærke naturoplevelser har klaret sig bedst. Heldigvis har danskerne i stor stil valgt ferie i Aarhus i år, og det har kunne mærkes.

”De danske gæster har virkelig fået øjnene op for Aarhus i år. På grund af covid-19 har mange danskere søgt naturen og de udendørs attraktioner, og dér har Aarhus som storby noget unikt at byde på. Byen er omringet af natur og med masser af grønne oaser, udendørs seværdigheder og skønne strande. Derudover ligger byen tæt på store unikke naturområder som Nationalpark Mols Bjerge og Søhøjlandet og har derfor været et naturligt midtpunkt for mange danskeres ferie i år,” siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus.

Aarhus har efter omstændighederne klaret sig godt

Aarhus har i 2020 klaret sig bedst blandt de fire storbyer i Danmark. Hele vejen gennem krisen har Aarhus haft den højeste belægning på hotellerne, selv om det er langt under normalen. Og Aarhus er blandt de europæiske byer, som har klaret sig bedst gennem krisen ifølge en ny international opgørelse foretaget for European Cities Marketing. Ifølge opgørelsen er Aarhus den fjerde mindst påvirkede by blandt 51 europæiske storbyer, når man kigger på ”tabet” af overnatninger i 2020.

I juli steg antallet af overnatninger i Aarhus med hele 20,1 procent sammenlignet med 2019, og igen i efterårsferien trak Aarhus mange danske turister til. Det oplevede Peter Chr. Bühlmann Jensen, der 1. oktober overtog Hotel Villa Provence i hjertet af Aarhus.

”Med min store erfaring fra hotelbranchen fra Skagen, Aalborg og Bornholm og nu Villa Provence, må jeg sige, at jeg ser meget positivt på fremtiden her i Aarhus trods corona. Aarhus har et fantastisk ry og er blevet et must see for mange danskere. Det har været den bedste sommer i Villa Provence’ historie. Næsten 20 procent bedre end sommeren i 2017, som var hotellets hidtil bedste på grund af kulturhovedstadsåret. I efterårsferien oplevede vi igen, at danskerne ville feriere i Aarhus - med en belægningsprocent tæt på 80. Lige nu er der meget stille, men jeg tror på bedre tider i det ny år,” siger Peter Chr. Bühlmann Jensen, ejer af Hotel Villa Provence.

Nye udviklingsmuligheder for turismeerhvervet

2020 har også budt på nye udviklings- og samarbejdsmuligheder for turismevirksomhederne i Aarhus. Turismesamarbejdet mellem Aarhus, Skanderborg, Silkeborg, Viborg, Favrskov, Randers, Norddjurs og Syddjurs Kommuner har snart ét år på bagen, og trods COVID-19 er det nye samarbejde kommet godt fra start. Blandt andet er det lykkes VisitAarhus at trække statslige midler til destinationen, der skal hjælpe turismevirksomhederne gennem krisen. Herunder 3,4 millioner fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse til mere bæredygtig turisme.

Palle Forsberg Lorentzen, driftschef hos Centralværkstedet i Aarhus, oplever flere samarbejdsmuligheder på tværs af den nye store turistdestination.

”Det giver nye forretningsmuligheder. Lige nu er jeg blandt andet i dialog med Gammel Estrup Danmarks Herregårdsmuseum på Djursland om at bruge deres sted som bryllups- og konferencelokation og i dialog Kirstinelund Udviklingscenter i Skanderborg om blandt andet at levere mad til deres kurser. Det er begge samarbejdspartnere, jeg ikke tidligere har tænkt over at lave forretning med. Det bliver spændende at se, hvordan vi kan udnytte hinandens kompetencer og skabe større forretning sammen på tværs af Aarhusregionen,” siger Palle Forsberg Lorentzen.

2020 har budt på mange prøvelser

COVID-19 har betydet mange prøvelser i den nye turistdestinations første år, og Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus er fuld af respekt for den indsats, der er ydet.

”Vi er mange erfaringer rigere efter år ét i det nye turistsamarbejde. Gæsterne har taget godt imod den store destination, og turismevirksomhederne har vist en imponerende evne til at samarbejde, sadle om og holde ud under pandemien. Det fortjener respekt. Selv om corona endnu ikke er fortid, så er vi fulde af fortrøstning i forhold til 2021, hvor vi satser på igen at trække mange danskere til Aarhus og samtidig gøre en stor indsats for at få de internationale turister tilbage,” siger Pia Lange Christensen.