VisitAarhusregionen
Kim Kofoed, Ambassadør og lokal på Djursland

Den bedste guide er lokal

4/28/2021

Leder du efter de bedste børneoplevelser i byen? Eller vil du have det maksimale ud af en dag i Mols Bjerge? Så lyt til de lokale. De kender bedst de lokale perler og ved, hvad de vil anbefale, hvis de får gæster udefra.

VisitAarhus er netop gået i luften med en ny kampagne for at trække danskere til Aarhusregionen i år. Midlet er personlige anbefalinger fra de lokale. En undersøgelse foretaget af Epinion for VisitDenmark viser, at over 25 procent af de gæster, der besøger en feriedestination, gør det på baggrund af personlige anbefalinger. Sidste sommer oplevede Aarhusregionen en stigning i besøgstallet i skolernes sommerferie på hele 12,3 procent, mod en stigning på blot 0,4 procent for hele Danmark, og der blev slået mange besøgsrekorder på attraktioner i hele området. Et af midlerne hertil var en succesfuld kampagne, som VisitAarhus igangsatte, hvor lokale delte billeder af lokale natur- og kulturperler med hashtagget #vihardethele.

I år forsætter VisitAarhus derfor i samme spor med kampagnen ”Din bedste guide er lokal”. Nu skal lokale borgere guide gæster til oplevelser i hele Aarhusregionen gennem konkrete, personlige anbefalinger. 

”Vores egne erfaringer fra sidste års kampagne og den viden vi nu har fra VisitDenmarks undersøgelse, fortæller os, at vi er på rette spor, når vi beder de lokale om hjælp til at trække gæster til Aarhusregionen.  Der er ingen tvivl om, at det er de lokale, der kender deres eget område bedst. Det er dem, der ved, hvad der er værd at gå efter og dem, der kan give de bedste tips og tricks, uanset om du skal på vandre- eller cykeltur, på stranden eller i byen. Jeg glæder mig derfor meget til, at kampagnen nu kommer ud at leve og inspirere til de bedste oplevelser i vores region,” fortæller Direktør, Pia Lange Christensen, VisitAarhus.

Allerede nu er der samlet de første seks guides på hjemmesiden www.dinlokaleguide.dk og mange flere kommer til hen over året. Anbefalingerne skal tiltrække gæster fra hele Danmark, samtidig med at de skal inspirere lokale til nye oplevelser i eget område.

På hjemmesiden kan du blandt andre møde Jon Edlund, kendt fra Den Store Bagedyst, der guider til fem stop i det salte og søde køkken i Aarhus, Asser Øllgaard og Brian Rasmussen fra Randers Regnskov, der guider til en kanotur på Gudenåen og Kim Rath Kofoed, kendt som BioKim fra Kattegatcentret, der guider til en tur på stranden på Norddjurs, der byder på meget mere end bare en badetur.

”At være lokal guide, taler rigtig godt ind i mit daglige arbejde, for jeg brænder for at få flere til at synes, at natur og dyr er fedt. Når guiden er lokal, bliver det mere troværdigt og ægte. Jeg håber, at min guide kan gøre, at strandturen ikke bare reduceres til en gå- eller badetur, men i stedet suppleres med en sjov aktivitet som gør, at folk bruger længere tid i naturen og forhåbentlig får endnu mere lyst til at tage på tur igen,” siger Kim Rath Kofoed. 

I kampagnen kan du også møde Marie Carlsen, der har Instagramprofilen ’morogmor’. Hun guider gæster til lokale oplevelser med fokus på børnefamilier og byferie i Aarhus.

”Aarhus er en god by fuld af hjertevarme, og de gode oplevelser er meget nemmere at få, når guiden er lokal. Det er ikke alt, man kan google sig til og ved at bruge guiden, får man essensen af byen på kort tid. Når det kommer til børnefamilier, giver det et anderledes kulturelt input at tage på storbyferie, og man får som familie en helt masse indtryk at snakke om,” fortæller Marie Carlsen. 

’Din bedste guide er lokal’-kampagnen løber hele året. Der kommer løbende nye, spændende guides på siden. Guiderne vil variere i indhold i forhold til sæson og interesseområder, så alle typer gæster kan få glæde af dem, uanset om man skal på storbyferie, ud i naturen eller er på ferie med børn eller vennepar. 

Se kampagnen på www.dinlokaleguide.dk