Verdenskortet ved Klejtrup Sø

Mange turister i Viborg denne sommer

8/13/2020
Foto: Verdenskortet

Viborg har summet af liv i sommerferien, og kommunens turismevirksomheder melder om en forrygende højsæson. Flere attraktioner har slået besøgsrekord, mange hoteller og campingpladser melder om fulde huse og byens restauranter og cafeer har haft flot omsætning.

Der var stor usikkerhed at spore hos hoteller, spisesteder og attraktioner op til ferien. Forårets nedlukning af landet gav stor bekymring i forhold til sommerferieturismen. Heldigvis er det gået langt bedre end frygtet. Regeringens hjælpepakke med halv pris på entréen til museer og kulturinstitutioner har tilskyndet danskernes lyst til at komme ud i det danske land denne sommer. Og heldigvis har mange danskere valgt at lægge turen forbi Viborg.

Usædvanligt mange vandrere på Hærvejen har givet mange overnattende gæster hos blandt andre B&B Hasselgren i Dollerup. Viborg Museum og Skovgaard Museets mordgådejagt har betydet et mylder af gæster i Domkirkekvarteret og et nyt markedsførings- og billetsamarbejde mellem Mønsted Kalkgruber, Energi Museet og Verdenskortet har givet masser af besøgende hos alle tre attraktioner.

”Sommeren er gået langt bedre, end vi havde turde håbe på. Covid-19 har betydet, at danskerne for de flestes vedkommende er blevet i Danmark i år, og vejret har tilskyndet både udendørs og indendørs oplevelser. Vi har lagt mange kræfter i dansk markedsføring med en ny kampagne for at få danskerne til at besøge Viborg og resten af vores region. Og jeg er virkelig stolt af de mange overnatningssteder, spisesteder og attraktioner, der har rejst sig efter en barsk periode og er kommet stærkt igen blandt andet ved at tænke innovativt og finde på nye måder at tiltrække gæster,” siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus.

Hos Vi er Viborg, der i år har drevet byens fysiske turistkontor fra kontoret på Nytorv 3, kan Mette Hagen melde om et stort besøgstal i byen denne sommer.

Der har været mange gæster og meget liv i gadebilledet i år i forhold til, hvad vi plejer at se, og både butikker, spisesteder og attraktioner melder om masser af besøgende. På turistkontoret har jeg haft besøg af op mod 25 gæster hver dag i løbet af sommerferien. De er kommet forbi for at melde deres ankomst til byen, for at hente et bykort og for at blive guidet til de bedste oplevelser og steder. Jeg håber, at det er en udvikling, der fortsætter de kommende år, nu hvor danskerne har fået øjnene op for alle de mange perler i vores eget land,” siger Mette Hagen fra Vi er Viborg.  

Hos Verdenskortet er sommeren også gået over al forventning.

”Vi har haft en fantastisk sæson. Vores begrænsning har været størrelsen på vores parkeringsplads. Vi har aldrig nogensinde haft så mange gæster. En fordobling i juli kan slet ikke gøre det. Med de mange nye gæster i år, har vi fået endnu flere ambassadører for vores attraktion. Jeg håber, det kan mærkes på antallet af gæster i fremtiden,” siger Søren Vejle-Cassøe, direktør hos Verdenskortet.

Hos Skovgaard Museet deler museumsleder Anne-Mette Villumsen begejstringen.

”Mordgårdjagten har været en kæmpe succes. Vi har haft over 5.600 gæster igennem, siden vi startede den op i juni. På selve Skovgaard Museet har vi i juli haft 50 procent flere besøgende, end vi plejer på dette tidspunkt. Det er helt fantastisk. Jeg vil gerne takke de mange danskere, der har valgt at holde ferien i Danmark i år," siger Anne-Mette Villumsen, Museumsleder hos Skovgaard Museet.

Hos Golfhotel Viborg er sommerens belægningsprocent nået samme høje niveau som sidste år.

”Vi har haft en travl sommer i år. Vi har satset på det modne købestærke publikum. Den strategi lagt sammen med, at danskerne for de flestes vedkommende har været hjemme i Danmark i år, har givet nogle rigtig flotte belægningstal. Vi har hele juli haft mange besøgende på både to- og tredages miniferie med halvpension. Så vi er meget tilfredse,” siger Lars Iversen, direktør hos Golfhotel Viborg & Salonen.

Trods de flotte besøgs- og overnatningstal, som sommeren har kunne byde på, er direktøren i VisitAarhus bekymret for efteråret.

”Vi har haft en overraskende god sommer, men træerne vokser ikke ind i himlen. Tabet fra nedlukningen er ikke tjent ind, støttepakkerne løber ud, halv pris på entréen stopper, 6-dages reglen udgør en stor hindring, og vi forventer ikke så mange internationale gæster til Aarhusregionen i efteråret, som vi plejer. Dertil ved vi ikke, hvordan covid-19 udvikler sig i efteråret,” siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus.

Anne-Mette Villumsen fra Skovgaard Museet og Lars Iversen fra Golfhotel Viborg & Salonen deler vurderingen:

”Vi er stadig bagud på antallet af gæster i år trods en fremragende juli. Hvad fremtiden bringer er usikkert. Lige nu kan vi blot mærke, at danskerne er på vej tilbage på arbejde og solen er kommet frem. Med det falder besøgene til museet,” siger Anne-Mette Villumsen.

”Det er umuligt at gætte på, hvordan efteråret bliver. Lige nu følger jeg opblomstringen af covid-19 tæt og håber vi får lov at holde de rigtig mange selskaber, vi har i kalenderen som følge af nedlukningen i foråret. Vi plejer at have mange overnattende erhvervsturister i efteråret og mange julefrokoster. Jeg er spændt på hvad der kommer til at ske med dem i efteråret. Det, der sker lige nu, hvor smittetallene stiger, giver i hvert fald en stor usikkerhed,” siger Lars Iversen, direktør hos Golfhotel Viborg & Salonen.

Bekymringen for efteråret får dog ikke lov at overdøve glæden ved sommerens gang hos direktøren for VisitAarhus.

”Vi skal huske at glæde os over, at sommeren er gået over forventning. Det betyder, at flere turismevirksomheder end ventet har holdt skindet på næsen og undgået lukning. Og det betyder, at der er skabt omsætning og sikret arbejdspladser i Viborg Kommune og hele vores fælles destination,” siger Pia Lange Christensen.

For yderligere information kontakt venligst:
Direktør Pia Lange Christensen, VisitAarhus, telefon 29 10 03 09, plc@visitaarhus.com