VisitAarhusregionen
Hjarbæk Camping

Outdoor-turismen har sat sine spor i Viborg

12/15/2020

2020 har været et turbulent år for turismen i Viborg. Covid-19 har givet turismevirksomhederne vanskelige vilkår.

Heldigvis har året også gjort Viborgs mange naturoplevelser ekstra populære, og outdoorturismen har fået sit folkelige gennembrud med flotte besøgs- og overnatningstal i sommer til følge. Og det nye turistsamarbejde med otte kommuner i VisitAarhus har givet nye udviklingsmuligheder til turismeaktørerne i destinationen.

Turismesamarbejdet mellem Viborg, Favrskov, Randers, Norddjurs, Syddjurs, Skanderborg, Silkeborg og Aarhus Kommuner har snart har ét år på bagen, og trods COVID-19 er det nye samarbejde kommet godt fra start. Samlet set har 2020 været et vanskeligt år for turismen præget af nedlukning og restriktioner, men destinationen har kun oplevet halvdelen af den tilbagegang, der har været på landsplan. Tendensen er, at områder med stærke naturoplevelser har klaret sig bedst.

”Vi har haft rigtig mange danske gæster i år, der har opdaget vores destinations skatte og specielt de mange unikke naturoplevelser. På grund af covid-19 har mange danskere søgt ud i naturen og mod de udendørs attraktioner i år, og dér har Viborg med blandt andet Mønsted Kalkgruber, Hærvejen, Verdenskortet og Dollerup Bakker været et yndet feriemål,” siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus.

Outdoor-turisme i medgang

I Viborg har især de naturskønne overnatningsmuligheder tiltrukket besøgende. Der var i juli en samlet stigning i antallet af overnatninger på 10,6 procent i Viborg, og hos Hjarbæk Fjord Camping var sæsonen i år rygende travl med en vækst på over 20 procent.

”I år havde vi folk på venteliste. Det har vi aldrig prøvet før. I sommerferien havde vi mange nye gæster på pladsen. Primært sjællændere, der havde udskiftet charterferien med en rundrejse i Jylland. De bookede vores hytter i 1-2 dage, tilkøbte både sengelinned og slutrengøring og efterspurgte nemme madløsninger. Der kom også mange hærvejsvandrere forbi. Desværre kunne vi ikke huse så mange af dem, for vi havde simpelthen ikke plads,” siger Lone Gad, ejer af Hjarbæk Fjord Camping.

Hos Danhostel Viborg har året været meget anderledes end normalt med en forrygende sommer og barske måneder i foråret og efteråret.

”Det hele er vendt på hovedet i år. Vores kursusvirksomhed med én- og flerdages kurser lider meget. Det samme gør al gruppe-aktivitet som lejrskoler, familietræf, cykelgrupper og runde fødselsdage. Modsat plejer juli at være en stille måned hos os. Men dér oplevede vi i år et boom. Vores hostel var fuldt belagt af børnefamilier, og det var helt fantastisk at opleve. August og starten af september gik lige så forrygende, men så lukkede det hele ellers ned. Lige nu er der meget stille, men vi håber og tror på bedre tider i det ny år,” siger Lene Hviid, ejer af Danhostel Viborg.

Nye udviklingsmuligheder for turisterhvervet

For turisterhvervet i Viborg er der med det nye fælles turistsamarbejde skabt nye udviklingsmuligheder og samarbejdsforbindelser. Blandt andet er det lykkes VisitAarhus at trække statslige midler til destinationen, som skal give turismevirksomhederne en saltvandsindsprøjtning efter COVID-19. Herunder 3,4 millioner fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse til mere bæredygtig turisme.

Hjarbæk Fjord Camping er med i et stort outdoor-projekt, der skal hjælpe med at skabe flere kommercielle oplevelsestilbud i naturen og nye produkter til hærvejsvandrerne.

”Der er et enormt potentiale i de mange hærvejsvandrere, der går lige forbi vores campingplads. I fremtiden vil vi gerne langt bedre kunne servicere de vandrere, der kommer forbi. Det kunne være med produkter som to-go kaffe og smurte sandwiches eller anderledes overnatningsmuligheder som trætophytter eller shelters. Det har derfor været meget lærerigt for mig at deltage på de netværksmøder, som VisitAarhus har afholdt for alle os, der arbejder med outdoor-oplevelser. Her kan vi dele ideer med hinanden og give sparring på tværs af fagligheder og kommunegrænser og på den måde udvikle vores forretninger,” siger Lone Gad.

2020 har budt på mange prøvelser

Der har alle steder været høj aktivitet i den nye turistdestinations første år, og direktør Pia Lange Christensen er fuld af respekt for den indsats, der er ydet.

”Vi er mange erfaringer rigere efter år ét i det nye turistsamarbejde. Gæsterne har taget godt imod den store destination, og turismevirksomhederne har vist en imponerende evne til at samarbejde, sadle om og holde ud under pandemien. Det fortjener respekt. Selv om corona endnu ikke er fortid, så er vi fulde af fortrøstning i forhold til 2021, hvor vi satser på at fortsætte den positive udvikling af outdoor-turismen i og omkring Viborg” siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus.