VisitAarhusregionen
Terassen Camping ved Silkeborg

Positiv udvikling i turismen i Søhøjlandet

12/10/2020

2020 har været et turbulent år for turismen, men også et år, hvor Silkeborg og Skanderborg har oplevet en positiv udvikling. Outdoor-turismen har fået sit folkelige gennembrud med flotte besøgs- og overnatningstal i Søhøjlandet til følge.

Og det nye turistsamarbejde med otte kommuner i VisitAarhus har givet nye udviklingsmuligheder til turistvirksomhederne i destinationen.

Turismesamarbejde mellem Skanderborg, Silkeborg, Viborg, Favrskov, Randers, Norddjurs, Syddjurs og Aarhus Kommuner har snart har ét år på bagen, og trods COVID-19 er det nye samarbejde kommet godt fra start.

VisitAarhus’ internationale markedsføring af den nye turistdestination, Aarhusregionen, har i perioder været sat på pause på grund af rejserestriktioner. Til gengæld er kræfterne sat ind på at få danskernes øjne op for Aarhusregionen som feriemål. Og det har givet pote. I sommerferien steg antallet af overnatninger i Aarhusregionen f.eks. med 12,3 procent sammenlignet med 2019, mens tallet på landsplan blot steg med 0,4 procent. Og i Silkeborg var stigningen endnu større på 17,4 procent, mens Skanderborg oplevede hele 31,8 procent flere overnatninger.

”Danskerne har opdaget vores destinations mange skatte, og specielt Skanderborg og Silkeborg har været en af årets helt store turistmagneter. På grund af covid-19 har mange danskere søgt ud i naturen i år, og dér har Søhøjlandet med sit enestående landskab, Himmelbjerget, Gudenåen og masser af outdoor-aktiviteter, noget helt unikt at tilbyde,” siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus.

Outdoor-turisme i medgang

Samlet set har 2020 været et vanskeligt år for turismen præget af nedlukning og restriktioner, men Aarhusregionen har kun oplevet halvdelen af den tilbagegang, der har været på landsplan. Tendensen er, at områder med stærke naturoplevelser har klaret sig bedst, mens storbyturismen og erhvervsturismen lider mest. Det giver en fordel for Søhøjlandet, hvor især de mange naturskønne campingpladser har tiltrukket besøgende. Antallet af overnattende danske gæster på campingpladserne i Skanderborg steg i juli med 57 procent og i Silkeborg med 44 procent.

Hos Birkhede Camping ved Knudsø i Ry har sæsonen i år været rygende travl.

”Vi har haft et rigtig godt forår og en helt fantastisk sommer med fulde huse. Vi har budt velkommen til mange nye gæster, som slet ikke har prøvet campinglivet før. De stod med deres nyindkøbte telt under armen og skulle have hjælp til at lære campingpladslivet at kende. Det har været sjovt og udviklende,” siger Tina Dideriksen, ejer af Birkhede Camping.

Nye udviklingsmuligheder for turisterhvervet

Det nye fælles turistsamarbejde har skabt nye udviklingsmuligheder og samarbejdsforbindelser for turisterhvervet. Blandt andet er det lykkes VisitAarhus at trække statslige midler til destinationen. Herunder 3,4 millioner fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse til projektet ”Grøn Genstart”, der skal give turismevirksomhederne i Aarhusregionen en saltvandsindsprøjtning efter COVID-19 og give området en ny, bæredygtig identitet.

Hos Skyttehusets Outdoor Camp, har ejer lejrchef Torben Grønborg Jensen, allerede fået meget ud af de nye udviklingsmuligheder og de nye samarbejdsrelationer på tværs af den nye store turistdestination. Skyttehusets Outdoor Camp er lige nu med i et stort outdoor-projekt, der skal hjælpe til med at skabe flere kommercielle oplevelsestilbud i naturen, og det har allerede givet flere ideer til den fremtidige udvikling af campingpladsen.

”Som outdoor camp er det vigtigt for os hele tiden at udforske nye oplevelser, der kan trække naturinteresserede besøgende til. Det har derfor været meget givtigt for os at deltage i de outdoor netværksmøder, som VisitAarhus har faciliteret. Her møder vi virksomheder fra andre erhverv, som alle har outdoor som interesse, men har forskellige tilgange til emnet. Det er der kommet flere nye ideer ud af. Blandt andet har jeg mødt Ivan Michelsen fra Cold Hawaii Vildmarksbad, som vi nu er i tæt dialog med omkring leje af vildmarksbad og tøndesaunaer til events. Så netværksmøderne er et fantastisk redskab til forretningsudvikling,” siger Torben Grønborg Jensen, Skyttehusets Outdoor Camp.

2020 har budt på mange prøvelser

Der har alle steder været høj aktivitet i den nye turistdestinations første år og turistdirektør Pia Lange Christensen er fuld af respekt for den indsats, alle har ydet.

”Vi er mange erfaringer rigere efter år ét i det nye turistsamarbejde. Gæsterne har taget godt imod den store destination, og turismevirksomhederne har vist en imponerende evne til at samarbejde, sadle om og holde ud. Det fortjener respekt. Selv om corona endnu ikke er fortid, så er vi fulde af fortrøstning i forhold til 2021, hvor vi satser på at fortsætte den positive udvikling i turismen i Søhøjlandet” siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus.