Turistinformation på Torvet i Silkeborg

Silkeborg er et populært turistmål denne sommer

8/7/2020
Foto: VisitAarhus

Danskerne er strømmet til Silkeborg i sommerferien. Attraktioner har slået besøgsrekord, hoteller og campingpladser melder om fulde huse, og efterspørgslen på kanoer til en tur på Gudenåen har været massiv.

Desuden har velkomstværterne på de mobile turistkontorer på torvet og havnen haft travlt med at dele cykelkort ud og guide de besøgende til attraktioner og seværdigheder i hele kommunen.

Der var stor usikkerhed at spore hos hoteller og attraktioner op til ferien. Forårets nedlukning af landet gav stor bekymring i forhold til sommerferieturismen. Heldigvis er det gået langt bedre end frygtet, for danskerne har taget Silkeborg og Søhøjlandet til sig denne sommer.

Regeringens hjælpepakke med halv pris på entréen til museer og kulturinstitutioner har tilskyndet danskernes lyst til at komme ud i det danske land denne sommer. For mange danskere faldt valget på en tur til den danske outdoorhovedstad, som både byder på kunst, kultur og natur i topklasse.

Sommeren er gået langt bedre, end vi havde turde håbe på. Covid-19 har medført, at mange gerne vil ud i naturen i år, og dér har Silkeborg og Søhøjlandet som outdoormekka en masse at tilbyde. Byens kulturinstitutioner og overnatningssteder har været dygtige og tilbudt blandt andet kunst-cykelture og vandreture med luksus-overnatning. Fra VisitAarhus’ side har vi også lagt mange kræfter i dansk markedsføring med nye kampagne for at få danskerne til at besøge Silkeborg og resten af vores region denne sommer,” siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus.

Allerede i starten af sommeren kunne Silkeborg Kanoudlejning melde om massiv efterspørgsel på kanosejlads, Museum Jorn har meldt om tre gange så mange gæster i juli som normalt, og hos Silkeborg Søcamping & Feriehuse har de haft 60 procent flere gæster denne sommer. Hos VisitAarhus’ mobile turistkontorer på havnen og på torvet i Silkeborg har velkomstværterne i juli serviceret over 3000 gæster.

Antallet af besøgende hos vores mobile turistkontorer har været på samme høje niveau som tidligere år på trods af, at byen ikke har haft mange internationale gæster denne sommer. Byen har fået nye danske gæster, som efterspørger oplevelser. Vores velkomstværter har guidet mange gæster på cykel og til fods, som gerne vil ud på opdagelse,” siger Pia Lange Christensen.

Hos Radisson Blu Hotel Papirfabrikken er glæden stor. Hotellets belægningsprocent har været skyhøj denne sommer.
Vi har haft den bedste juli nogensinde. Vi er et erhvervsturisme-hotel, så vi plejer ikke at have så booket en sommer, som vi har haft i år. Vi har været fuldt belagt hele juli og har måttet afvise mange gæster. Vi er meget taknemmelige for, at de danske gæster er kommet vidt omkring og har opdaget de mange små perler, vi har i Danmark,” siger Christina Torp, general manager hos Radisson Blu Hotel Papirfabrikken.

Også hos Labyrinthia i Them er sommeren gået over al forventning.
"Det er gået helt forrygende. Vi har haft langt flere gæster, end vi plejer i sommerferien og dette til trods for, at vores labyrint-temapark ikke en del af regeringens sommerpakke og gæsterne dermed ikke kan få halv pris på entreen. Alligevel har de valgt at besøge os. Det er vi meget taknemmelige for,” siger Ole Jensen, direktør i Labyrinthia.

Og hos Silkeborg Ørnereservat er ”Falkemanden” meget tilfreds.
Vi har haft mange glade gæster denne sommer. Primært danskere som har brugt længere tid og flere penge hos os end normale år. Vejret har været helt perfekt for os denne sommer, da det ikke har været udpræget strandvejr,” siger Flemming Sanggaard, ejer af Silkeborg Ørnereservat.

Trods de flotte besøgs- og overnatningstal, som sommeren har kunne byde på, er direktøren i VisitAarhus bekymret for efteråret.

Vi har haft en overraskende god sommer og jeg er stolt af byens mange overnatningssteder, spisesteder og attraktioner, der har rejst sig efter en barsk periode og er kommet stærkt igen. Men træerne vokser ikke ind i himlen. Tabet fra nedlukningen er ikke tjent ind, støttepakkerne løber ud, halv pris på entréen stopper, 6-dages reglen udgør en stor hindring, og vi forventer ikke så mange internationale gæster til Aarhusregionen i efteråret, som vi plejer. Dertil ved vi ikke, hvordan covid-19 udvikler sig i efteråret,” siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus.

Christina Torp fra Radisson Blu og Ole Jensen fra Labyrinthia deler vurderingen:
Vi har haft en fantastisk juli, men det kan ikke afhjælpe det store økonomiske tab, vi har haft i foråret. Nu går vi et efterår i møde, som jeg desværre forventer bliver rigtig skidt. Ferieturismen slutter nu og erhvervsturismen tror jeg ikke kommer i gang i år,” siger Christina Torp, general manager hos Radisson Blu Hotel Papirfabrikken.

Og Ole Jensen fra Labyrinthia supplerer de dystre udsigter.
"Vi har desværre ikke de store forventninger til resten af året. Nu hvor danskerne starter på arbejde igen, plejer vi at have besøg af mange udlændinge. Dem får vi ikke i år, så det tegner skidt. Juli har været fremragende, men desværre ikke nok til at dække hullet,” siger Ole Jensen.

Bekymringen for efteråret får dog ikke lov at overdøve glæden ved sommerens gang hos direktøren for VisitAarhus.
Vi skal huske at glæde os over, at sommeren er gået over forventning. Det betyder, at flere turismevirksomheder end ventet har holdt skindet på næsen og undgået lukning. Og det betyder, at der er skabt omsætning og sikret arbejdspladser i byen. Dertil har Silkeborg med sine unikke outdoor-faciliteter fået en masse synlighed i år, som forhåbentlig kommer til gavn for den fremtidige turismesatsning i byen. Danskerne har fået øjnene op for Søhøjlandet,” siger Pia Lange Christensen.

For yderligere information kontakt venligst:
Direktør Pia Lange Christensen, VisitAarhus, telefon 29 10 03 09, plc@visitaarhus.com

Om VisitAarhus

VisitAarhus er Aarhusregionens officielle turistorganisation, der dækker over storbyen Aarhus samt de omkringliggende byer og områder Djursland, Favrskov, Silkeborg, Skanderborg, Randers og Viborg. Destinationssamarbejdet omfatter i dag otte øst- og midtjyske kommuner. VisitAarhus er en erhvervsdrivende fond, der har til formål at medvirke til at udvikle turismen, markedsføre destinationen som rejsemål for ferie- og erhvervsturister samt bidrage til, at turismen i området skaber resultater lokalt, regionalt og nationalt.