Efterår i Aarhusregionen

3. kvartal 2020

COVID-19 skaber turbulente tider i turismen i vores fælles destination. Vi mangler de internationale gæster, mange hoteller lider og erhvervsturismen er i knæ. Udfordringerne er tydelige her i efterårs- og vintermånederne med rejserestriktioner, forsamlingsforbud og aflyste julearrangementer.

Trods dette har vores destination i 2020 opnået flere gode resultater og fine tal. Læs mere i denne kvartalsstatus.

VisitAarhus er i tæt dialog med turismevirksomhederne og forbereder lige nu aktiviteter og kampagner 2021, hvor der fortsat er begrænsninger og restriktioner.

NYT OM FERIETURISME

Jul i Viborg

Ferieturisme

Covid-19 har et fast tag i turismen og påvirker i den grad vores lyst og evne til at rejse. Det er på mange måder blevet en anderledes opgave at markedsføre vores destination: Vi må se så langt efter de internationale gæster, at det ikke giver mening at lave egentligt markedsføring, som det er lige nu. Og meget beror derfor på vores evne til at gøre os attraktive overfor de danske gæster.

Her er et udpluk af resultater af efterårets markedsføringsaktiviteter samt introduktion til nogle af de nye markedsføringsaktiviteter, vi sætter i gang lige nu:

Udskudte kampagner på det norske marked

Vi stod i sensommeren klar med en ekstra kampagne målrettet efteråret og efterårsferien på det norske marked. Vi havde både en kampagne klar i samarbejde med SAS og kampagner klar i samarbejde med Colorline. Men - som det er sket mange gange dette år - måtte vi desværre udskyde aktiviteterne til 2021 pga. COVID-19 og ændringer i rejserestriktioner. Så to be continued in 2021.

Ny kampagne på miniferie

Vi har her i efteråret sat fokus på at inspirere danske gæster til en miniferie eller et weekendophold i vores dejlige destination. Formålet med kampagnen er at skabe besøgsparathed og inspiration til at tage på en miniferie i efteråret og i julen. Virkemidlet er konkrete guides til miniferie og weekendophold på vores hjemmesider i de forskellige byer og områder i Aarhusregionen. Disse guides består at forslag til endags- eller weekendture, som kan efterleves i denne årstid. Se eksempler her:

  • Direct mail: Er det tid til en miniferie? LÆS MERE
  • Konkurrence: Vind din drømmetur til Aarhus: LÆS MERE

Min oplevelsesguide

'Min Oplevelsesguide' er VisitAarhus' nye guide til oplevelser i Aarhus, Skanderborg, Silkeborg, Viborg, Favrskov, Randers samt på Djursland. Formålet med dette nye initiativ er at motivere de lokale i vores destination til at komme ud at opleve de mange tilbud, der er i Aarhusregionen samt inspirere gæster fra de omkringliggende kommuner til at tage del i oplevelserne.

Følg ’Min Oplevelsesguide’ på Facebook og få guides til kultur-, natur-, gastro- og børne-oplevelser i Aarhusregionen eller tilmeld dig vores mailservice og bliv opdateret på aktiviteter og seværdigheder i Aarhusregionen - baseret på dine interesser.

NYT OM ERHVERVSTURISME

Møde i Tivoli Friheden

Erhvervsturisme

Turismeomsætningen I Aarhusregionen tæller godt 11 milliarder kroner – heraf kommer en tredjedel fra erhvervsturismen. Det er et vigtigt strategisk mål for VisitAarhus at fortsætte den udvikling, men COVID-19 giver mange udfordringer og gør, at indsatserne skal gentænkes.  Her er de vigtigste nyheder fra vores arbejde med erhvervsturisme.

Ny erhvervsturismechef

D. 1. november 2020 fik VisitAarhus ny chef for erhvervsturisme. Ny chef er Andreas Grønnebæk Horn, der i fem år har været salgsansvarlig i erhvervsturismeteamet, og som desuden har stort kendskab til og praktisk erfaring fra mødebranchen.

LÆS MERE

Kampagne: Danmark som sikker mødedestination

COVID-19 har sat sikkerhed og sundhed øverst på dagsordenen. VisitAarhus har i samarbejde med VisitAalborg, Inspiring Denmark, Destination Fyn og Wonderful Copenhagen lavet en ny kampagne om sikkerhed og sundhed, der skal mindske usikkerhed og profilere Danmark internationalt som sikker mødedestination. Målet er at bidrage til stigende turismeaktivitet post corona.

Kampagnen består af kortfilm og informative orienteringsblade. Se film og orienteringsblade her. Kampagnen er led i det nationale Kickstart Dansk Turisme og er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Nyt: Inspirationsture om mødemuligheder i Aarhusregionen

VisitAarhus har i år iværksat en ny service til nationale mødekøbere, kaldet ’gratis inspirationsture’. Målet er at:

 1) øge interessen og kendskabet til mødemulighederne i hele Aarhusregionen
 2) styrke kundedatabasen
 3) sætte mødeerhvervet direkte i kontakt med potentielle kunder.

Med forskellige temaer inviterer vi nationale mødekøbere på tur og viser dem rundt til mødesteder og hoteller. Ind til videre har vi afholdt turene ”Virtuel rundvisning af Radisson-hotellerne i Aarhus”, ”Det Grønne Djursland” og ”Det nye Aarhus” med stor succes – endnu flere er i sigte, som spredes i hele destinationen. 

LÆS MERE

God nyhed: Opbakning til fysisk arrangement

Hvert år inviterer VisitAarhus partnere og mødebookere til et julearrangement, hvor vi ønsker god jul og godt nytår. I år gentænkte vi arrangementet for at sikre, at vi kunne mødes fysisk og trygt i overensstemmelse med Sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Og der var god opbakning med over 50 deltagere i Tivoli Friheden.

Med arrangementet ønsker vi at vise, at man godt kan afholde sikre møder i Aarhusregionen – også i denne tid.

Se film fra dagen

NYT OM PROJEKTER

Hjarbæk camping

Projekter

Der er fuld gang i en række projekter, der alle har til formål at hjælpe turismevirksomheder gennem denne svære periode. VisitAarhus har i 2020 bl.a. fået 3,4 mio. kr. fra den statslige destinationspulje til bæredygtig turisme, og VisitAarhus er blevet projektejer for Kickstart Dansk Turisme til 30 mio. kr.

Læs om udvalgte projekter og aktiviteter nedenfor: 

KICK-START innovation

2. november lancerede Kickstart Innovationen et open call målrettet danske virksomheder. Kickstart Innovationen leder efter digitale løsninger, der kan hjælpe turismebranchen i storbyerne med de udfordringer, der er kommet i kølvandet på COVID-19. Der vil efter endt ansøgningsproces, blive udvalgt ti virksomheder til at indgå i accelerationsforløb, så løsningerne hurtigere kan komme på markedet og gøre en forskel.

LÆS MERE 

KICK-START kulturturisme

Der er afholdt et succesfuldt webinar med temaet ”Skab tryghed i Kulturoplevelsen” med 573 unikke deltagere fra kulturerhvervet. 94% af dem er meget enige eller enige om, at ”Webinaret gav mig ny viden, inspiration eller indsigter, som jeg efterfølgende kan bruge i mit arbejde.”

SE WEBINAR

Den 1. november annoncerede vi et CALL, hvor vi søger kulturpartnere til 15 KULTUR-TEST-LABS, hvor vi skal skabe nye løsninger på udfordringer, der er opstået under COVID-19, med kulturgæsten i centrum.

SE CALL

Kickstart Kulturturismen er et kickstart-projekt, der skal sætte ekstra fokus på kulturoplevelser og at bidrage til kulturinstitutionernes overlevelse og attraktivitet gennem nye løsninger og ny viden.

CAMP NOW

I projektet CAMP NOW samarbejder vi med en række partnere som Dansk Kyst- og Naturturisme og Camping Outdoor Denmark og seks andre destinationer i Danmark om at transformere campingproduktet til at være bæredygtig outdoor overnatning af høj kvalitet. 2 campingpladser i vores destinationsgeografi - Blushøj Camping - Ebeltoft og Grenaa Strand Camping er netop udvalgt til at deltage i et udviklingsforløb.

LÆS MERE

TAL FRA DESTINATIONEN

Se her de seneste tal fra vores destination

Overnatningstal 3. kvartal 2020 (juli, august, september 2020)

Samlet antal overnatninger 3. kvartal 2020 % ændring sammenlignet med 3. kvartal 2019
Aarhusregionen         2.146.449 10,70%
Aarhus            393.944 -7,00%
Syddjurs            669.307 23,40%
Norddjurs            515.000 17,10%
Silkeborg            312.880 8,30%
Viborg            110.795 3,40%
Skanderborg               84.966 4,80%
Randers               55.787 -0,20%
Favrskov                 3.770 NA*

*Tal fra Favrskov er kun for august. Øvrige måneder er diskretioneret (både i 2020 og 2019, så der er ikke beregnet nogen procentvis ændring).

Overnatningstal for feriehuse (hele Aarhusregionen) 2020 % ændring sammenlignet med 2019
Q1            133.350 27,70%
Q2            241.884 -20,50%
Q3            715.586 25,50%
Webstatistik for hjemmesider  
Besøgstal og besøgstid    
Site 3 kvartal Time on site
VisitAarhus 263.467 02:03
VisitDjursland 127.946 01:41
VisitSilkeborg 138.149 02:02
VisitSkanderborg 46.885 01:47
VisitViborg 47.753 01:49
VisitRanders 34.521 01:43
VisitAarhusRegionen 182.244 00:31

EKSTRA

Turisternes kunderejse

Kunderejsen

Hjemmesidestruktur

Siden vi blev én samlet destination, har vi fået mange gode spørgsmål med fokus på, hvordan vi har valgt at strukturere vores Visit-hjemmesider. Det kan være spørgsmål som Hvorfor har I ikke én samlet platform for det hele? Hvorfor er min virksomhed ikke at finde på f.eks. visitaarhus.dk? Og Hvordan kommer den besøgende fra den ene hjemmeside til den anden?

Vi har derfor udarbejdet denne udførlige illustration, som beskriver VisitAarhus' hjemmesidestruktur og -strategi for alle vores hjemmesider.

LÆS MERE

Kontaktperson i VisitAarhus

Liselotte Nis-Hanssen

Partner- og Servicedirektør

lnh@visitaarhus.com

Direkte:+45 24 34 34 70