VisitAarhusregionen

Nyheder fra VisitAarhus, juni 2021

6/1/2021

Sommeren er om hjørnet, og der er masser af initiativer i gang. Vi har samlet de vigtigste turismenyheder her.  

Seneste nyt

Ny bæredygtig vækststrategi for turismen i Aarhusregionen 
”A Great Place to Live, Is A Great Place To Visit' - er navnet på VisitAarhus' bæredygtige vækststrategi for turismen i Aarhusregionen fra 2021, som vi offentliggjorde 11. maj i år.  

Læs mere om strategien og få en to-minutters indflyvning til strategien fortalt af VisitAarhus’ direktør, Pia Lange Christensen.

Toolbox til turismeaktører, der vil være en del af ”Din bedste guide er lokal”-kampagne  
Den 28. maj lancerede vi Danmarkskampagnen, ”Din bedste guide er lokal”, der skal inspirere danskerne til at feriere i Aarhusregionen via personlige anbefalinger fra lokale. På kampagnesiden dinlokaleguide.dk (link) ligger lige nu de første seks lokale ambassadører og guides til regionen - og der kommer løbende flere til, så vi i løbet af året kommer hele regionen rundt.  

Vi vil meget gerne have guides på siden til oplevelser hos så mange af jer turismeaktører som muligt. Vi har udarbejdet et mediekit til kampagnen. Heri ligger kampagnelogo til frit brug ifm. aktivering af ”Din bedste guide er lokal” i jeres egne kanaler og markedsføringstiltag. Derudover ligger der et tilbud om køb af videoproduktion. Det er en ekstra mulighed til alle turismeaktører, der ønsker at få lavet video-content om jeres oplevelse og samtidigt aktivere ”Din bedste guide er lokal” yderligere i jeres egne kanaler.   

Mediekit finder du her

Du kan læse mere om Danmarkskampagnen i pressemeddelelsen her

Vil du vide mere om kampagnen eller har spørgsmål, så kontakt projekleder Nanna Fangel-Madsen

Kampagner målrettet udenlandske turister
Vi har i samarbejde med VisitDenmark sat gang i de første kampagner med det formål at holde Danmark top-of-mind. De lukkede grænser betyder, at vi endnu ikke ser mange bookinger, og derfor afventer vi fortsat, at tiden er rigtig til at sætte tryk på konkrete kampagner og medieindkøb i udlandet. Når vi ser en ændring i bookingadfærden, og grænserne er tilpas åbne, så slår vi til.

VISA-samarbejde skal give ny viden om turisternes forbrugsadfærd 
Hvor mange penge bruger de internationale turister på forskellige varegrupper som mad, shopping, transport og kultur? Hvordan ser turisternes forbrugsmønstre ud på tværs af landet og på forskellige tidspunkter af året? Og hvordan er deres adfærd i Danmark i forhold til andre lande?  

Svarene på disse spørgsmål findes i de data, som bliver registreret, når turisterne betaler med et betalingskort. I løbet af det kommende halve år skal et pilotprojekt undersøge, hvordan anonymiserede transaktionsdata fra Visa kan skabe nye indsigter for aktørerne i dansk turisme. Projektet står vi i VisitAarhus sammen med Destination Fyn, Center for Regional- og Turismeforskning, VisitDenmark og VISA.
Læs mere her

Mange nye turismeaktører i VisitAarhus i 2021 
Flere end 50 nye turismeaktører har i 2021 valgt at indgå partnerskab med VisitAarhus og over 20 turismeaktører har opgraderet deres partnerskab. Det er vi meget glade for. Jo flere vi står samlet, jo stærkere bliver vi til at tiltrække gæster til vores område.  

Nyt erhvervsturismefokus – Meeting & Incentives 
VisitAarhus’ erhvervsturismeafdeling er begyndt at arbejde med et nyt marked inden for erhvervsturisme – Meeting & Incentives (M&I). Oplevelser i forbindelse med møder.  

M&I-markedet er et nyt ben i VisitAarhus, der skal fungere en ekstra dimension til de allerede eksisterende indsatsområder på det nationale og internationale møde- og konferencemarked. I løbet af de sidste par år er der sket et skifte i incentive-rejsendes efterspørgsel. Fra at ønske luksus og Dubai-lignende storslåenhed, er der opstået en ny tendens, hvor de rejsende i højere grad søger nærvær, autenticitet og det lokale. Med denne nye tendens ser vi et stort potentiale i Aarhusregionen som destination for M&I. Lige nu arbejdes der med at afdække regionens muligheder og starte projektet.  
 
Har du nogle spørgsmål eller gode ideer til incentive-produkter, er du velkommen til at kontakte Morten Krogsgaard, som er projektleder på M&I-indsatsen.

Nye initiativer binder naturbaserede oplevelser sammen med overnatningstilbud  
Der er stor efterspørgsel på ophold med naturbaserede oplevelser, og Aarhusregionen har de bedste forudsætninger for at skabe forretning med den nye kundegruppe, som ønsker at være aktive i naturen, mens de er på ferie.  Om meget få dage lancerer vi derfor en bred vifte af produkter, som forener overnatning med naturbaserede oplevelser. Produkterne er skabt sammen med udvalgte overnatningssteder og outdoor-aktører.  

Hen over sommeren vil der blive produceret indhold, som appellerer til at inkludere naturbaserede add-ons i tilbud til møde- og konferencegæster. Materialet vil blive stillet til rådighed for VisitAarhus’ partnere, så I kan vise et udsnit af de mange muligheder, som områdets professionelle aktører tilbyder.  

Det kræver netværk at etablere samarbejde mellem outdoor-aktører og overnatningssteder. Også den del ønsker vi at understøtte i projektet og dette initiativ kommer der mere information om, når sommeren går på hæld.  

Som en del af Kickstart Outdoor-projekter har vi udarbejdet en håndbog til bedre forretning med Outdoor.
Læs den her
 

Fokus på det gode værtskab 
I en periode hvor vi selvsagt stadig venter på et stort rykind af gæster i Aarhusregionen, bruger VisitAarhus’ gæsteserviceteam tiden på at udbygge det gode samarbejde med en række turismeaktører, der ønsker at skrue op for deres fokus på det gode værtskab. Blandt andet ved at tilbyde forskellige former for oplæring i destinationskendskab, et frisk pust af motivation, forståelse af forskellige kundetyper og nationaliteter, eller basisredskaber inden for gæsteservice. I et tæt samarbejde med den enkelte turismeaktør, får vi analyseret behovet og ikke mindst formen hvormed vi kan tilbyde vores hjælp. Om det skal være online, via deltagelse i personalemøder, med afvikling af guidede byvandringer eller noget helt tredje, er vores Gæsteserviceteam altid parat til at indgå i et samarbejde. Hver eneste gang med målet om både at give øget arbejdsglæde til frontpersonalet og at forbedre gæstetilfredsheden på tværs af vores region.  

Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte Bente Mondrup, som er chef for gæsteservice.

Flyvende velkomstteams og andre nye gæsteservice-koncepter på vej 
VisitAarhus gæsteserviceteam er ved at forberede sommersæsonen på tværs af Aarhusregionens otte kommuner. Års gode erfaringer med Velkomstteams på gaden i højsæsonen, bliver denne sommer udvidet til flere kommuner. Naturligvis med overvejede justeringer, så den enkelte kommunes geografi og sammensætning af gæstetyper tilgodeses. Eksempelvis glæder vi os til at afprøve et koncept som vi har døbt “Flyvende Velkomstteam”, der løbende vil skifte placering efter eksempelvis vejret, så der vil søges mod kysterne på dage med godt vejr, om mod områdets attraktioner på dage, hvor de forventeligt er velbesøgte. Et koncept vi virkelig glæder os til at afprøve, da det falder perfekt i tråd med vores overordnede strategi om at være hvor gæsterne er, når de har brug for os.  

Kalender

Tag en ”master” i frivillighed 
Vil du blive klogere på rekruttering, motivering samt ledelse af frivillige? Så har vi nu pladser på vores MASTER CLASS i Frivillighed på følgende dage: 
 

  • 22. juni kl. 8.30-15.30 (få ledige pladser) 
  • 14. september kl. 8.30-15.30 

Kurset er rettet mod alle, små som store organisationer, som er nysgerrige på, hvordan man kan skabe øget værdi med hjælp fra frivillige. 
 
Derudover tilbyder vi nu også kurset "Master Class Fokus", hvor vi blandt andet dykker ned i temaer som konflikthåndtering, tillid og arbejdet med frivillige i foreninger. Der er stadig pladser på disse kurser, der ligger på følgende dage: 
 

  • 25. august kl. 8.30-12.00 (fokus på konflikthåndtering) 
  • 22. september kl. 8.30-12.00 (fokus på tillid) 
  • 28. september kl. 8.30-12.00 (fokus på glæde og engagement i foreningen) 

 
Læs mere om begge type kurser og tilmeld dig her 

Og her kan også læse mere om vores Master Class-kurser

Flere aktiviteter … 

Følg med online i VisitAarhus’ aktivitetskalender, hvor du får overblik over netværksmøder, kursustilbud, aktiviteter med mere.  
Se kalender her

VIDEN OG INSPIRATION  

Danmark i top som corona-ansvarlig 
Danmark kommer ind på en flot andenplads, når turisterne skal vurdere, hvilke nordeuropæiske destinationer der har en ansvarlig tilgang til corona. Det giver et godt afsæt for at tiltrække turister til Danmark, når restriktionerne lempes. I en ny analyse, som VisitDenmark har udarbejdet i samarbejde med Epinion ligger Danmark nummer to blandt otte udvalgte nordeuropæiske lande, når det gælder turisternes opfattelse af ansvarlighed i forhold til corona. VisitDenmark har på baggrund af analysen samlet nogle gode råd i forhold til, hvordan de danske destinationer håndterer corona.  
Læs mere og hent rapporten her 

Tips til bæredygtig kommunikation 
Hvordan kommunikerer man bæredygtighed uden at greenwashe? VisitDenmark har udviklet nye værktøjer med viden, tips og tricks, der skal gøre kommunikationen med ’de grønne idealister’ nemmere. 

Nogle af rådene lyder: 

  • De grønne idealister vil gerne vide, hvordan de hver især kan bidrage til at gøre en positiv forskel. Gør det nemt at træffe bæredygtige valg på ferien, og giv turisterne mulighed for at blive de helte, vi alle gerne vil være i kampen for en mere bæredygtig verden ved at tydeliggøre, hvor nemt det er at vælge de grønneste løsninger. 
  • De grønne idealister lægger vægt på en ren destination og påskønner miljøbevidsthed. Fremhæv derfor gerne konkrete lokale initiativer og gør opmærksom på, hvor let det er at affaldssortere, hvordan vi sikrer mindre plastik osv. 
  • Tydeliggør hvor let det er at komme fra A til B med offentlig transport. Hvilke transportformer er tilgængelige (bus, tog, letbane, båd), og hvilke områder og oplevelser giver den offentlige transport adgang til at udforske? 

Læs mere her 

Mere inspiration … 

www.kystognaturturisme.dk kan du finde guides, webinarer, podcasts om og best practice til, hvordan du kan styrke turismeerhvervet post corona.