Ny kampagne skal få flere danskere til at opleve Aarhusregionen

5/28/2020
Foto: VisitAarhus

#Vihardethele i #visitaarhusregionen og Danmark er fuld af oplevelser til sommerferien. Det vil en stor kampagne nu slå et markant slag for. Målet er at få flere danskere til at holde ferie i Danmark – og helst i Aarhusregionen.

Under overskriften ”Meget mere end bare Danmark” er VisitDenmark, Danske Destinationer, VisitAarhus m.fl. gået sammen om en fælles kampagne for at få danskerne til at holde ferie i Danmark i år og bruge og opleve de danske attraktioner, seværdigheder, restauranter, overnatningssteder mm. Kampagnen har et samlet budget på 21 mio. kr. og lanceres i dag torsdag.

”Efter syv års vækst i dansk turisme, kommer smittefaren fra corona-virus desværre til at betyde at 2020 bliver et hårdt år for dansk turisme. Vi kommer til at se færre udenlandske turister i år og derfor er jeg glad for, at vi har kunnet samle så mange aktører i dansk turisme om en fælles indsats for at få danskerne til at bruge deres feriebudget herhjemme i Danmark i år,” siger erhvervsminister Simon Kollerup.

Sommereventyr i Aarhus og #vihardethele i Aarhusregionen
I Aarhusregionen har kampagnen to spor. En bykampagne, der skal øge danskernes interesse for byferie i Aarhus og en regional kampagne, der skal motivere borgerne i alle otte kommuner i Aarhusregionen til at holde ferie i egen region samt motivere resten af den danske befolkning til at holde ferien netop her.

De kommende uger sætter vi specifikt fokus på Aarhus for at inspirere danskerne til at genopdage vores fantastiske by med attraktioner og museer i verdensklasse, unikke madoplevelser og historiske perler. Vi glæder os til at dele de mange oplevelser i høj kvalitet med både borgere og besøgende,” siger direktør Pia Lange Christensen, VisitAarhus.

Derudover igangsætter VisitAarhus i næste uge en regional brandingkampagne under titlen #vihardethele. Kampagnen skal vise, at Aarhusregionen er fyldt med natur- og kulturperler, som tiltrækker mange turister, danske som udenlandske. Som optakt til kampagnen får VisitAarhus i disse uger hjælp fra borgerne i hele Aarhusregionen til at samle et unikt digitalt oplevelseskort med billeder af alle områdets mange perler og cementere, at #visitaarhusregionen #vihardethele.

Som turist elsker man at gå i de lokales fodspor. De kender jo bedst de lokale perler og ved, hvad de vil anbefale, hvis de får gæster udefra. Så med vores nye unikke oplevelseskort vil vi motivere egne borgere til at blive her og nyde de lokale oplevelser. Derudover vil vi motivere resten af den danske befolkning til at holde deres ferie netop hos os,” siger Pia Lange Christensen.

Både den nationale kampagne og de to lokale spor for Aarhus og Aarhusregionen henvender sig til de danskere, som normalt ikke plejer at holde ferie i Danmark. Under den samlede overskrift ”Meget mere end bare Danmark” bliver danskerne opfordret til at genopdage hjemlandet og ikke taget Danmark for givet.

For yderligere information kontakt venligst:
Direktør Pia Lange Christensen, VisitAarhus, telefon 29 10 03 09, plc@visitaarhus.com

For spørgsmål til erhvervsminister Simon Kollerup kan du kontakte presserådgiver Ditte Vibe Petersen, Erhvervsministeriet, tlf. 91337097 / divipe@em.dk.

Om kampagnen

Bag den nationale kampagne står 19 danske destinationer, Brancheforeningen Danske Destinationer, Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Storbyturisme og VisitDenmark, som i alt har samlet 10,7 mio. kr. sammen til formålet. Erhvervsfremmebestyrelsen har yderligere bevilliget 10,3 mio. kr.

By-sporet: For mere information om bykampagnen, som Aarhus har igangsat i samarbejde med Wonderful Copenhagen, Destination Fyn og VisitAalborg, se www.opdagbyen.dk

Det regionale spor: For mere information om det regionale spor kontakt projektleder Johan Friis Bergholt på jfb@visitaarhus.com. Oplevelseskortet kan ses på: www.visitaarhusregionen.dk/se-og-oplev/vi-har-det-hele-konkurrence

Fakta: Turismen i tal

I Aarhusregionen var der i 2019 1.263.109 udenlandske og 2.959.249 danske turismeovernatninger. Her skaber turismen ca. 14.800 job og omsætter for ca. 11,5 milliarder kroner.

Om VisitAarhus 

VisitAarhus er Aarhusregionens officielle turistorganisation, der dækker over storbyen Aarhus samt de omkringliggende byer og områder Djursland, Favrskov, Silkeborg, Skanderborg, Randers og Viborg. Destinationssamarbejdet omfatter i dag otte øst- og midtjyske kommuner. VisitAarhus er en erhvervsdrivende fond, der har til formål at medvirke til at udvikle turismen, markedsføre destinationen som rejsemål for ferie- og erhvervsturister samt bidrage til, at turismen i området skaber resultater lokalt, regionalt og nationalt.