Vinterbadning i Aarhusregionen

Vidunderlig vinterbadning med Camilla-Julie Skov Hansen

Er du vinterbader? Eller har du overvejet at blive det? Læs influencer Camilla-Julie Skov Hansens fortælling om, hvordan vinterbadning blev en vej gennem en depression og en tiltrængt naturskøn pause fra en travl hverdag.

Er du vinterbader? Eller har du overvejet at blive det? Læs influencer Camilla-Julie Skov Hansens fortælling om, hvordan vinterbadning blev en vej gennem en depression og en tiltrængt naturskøn pause fra en travl hverdag. Få også Camilla-Julies tips til at begynde at vinterbade, og hvad du ikke må glemme, når du selv skal i det kolde gys.

Skrevet af influenter Camilla-Julie Skov Hansen

At vinterbade er balsam for sjælen

Jeg startede egentlig med at vinterbade for nogle år siden for sjov, men for alvor i 2020, hvor jeg fik konstateret depression og angst. Jeg huskede, hvor godt det føltes med vinterbadning, og da mine veninder gerne ville hive mig lidt væk fra min sofa, var det en genial aktivitet, der ikke krævede meget. Det blev en anderledes måde at være social på, og især da Corona-toget ramte Danmark, og vi ikke kunne lave de ting vi plejede, føltes det som en udflugt, man glædede sig til. 

Vinterbadning giver mig velvære, ro i hovedet og ro i kroppen - hvor mærkeligt det end lyder. Man kan ikke andet end at fokusere på naturen omkring sig og det kolde vand under og omkring dig. 

Først rammes jeg af tanker som: Hvor koldt mon vandet er, blæser det ikke også lidt meget i dag, jeg vil i vandet tre gange. Men så snart man har været i vandet første gang, begynder alle tanker så småt at forsvinde, og det eneste man kan fokusere på, er, hvordan kroppen føles. Og den føles skøn! Det giver mig virkelig en følelse af at være i live. Jeg føler mig meget i zen med min krop, hvilket jeg nok føler for lidt i en ellers travl hverdag. 

Jeg føler til tider, at vinterbadningen fik mig tilbage til livet – det kan lyde lidt plat, men det er klart et af de elementer i min svære tid, som jeg anser for værende en byggesten for mit sunde sind i dag. Det er motion for mine blodkar, hjerte og mit sind. 
 

”KOM I GANG!”

Vinterbadning med Camilla-Julie Skov Hansen i Aarhusregionen

Vinterbadning er ikke nødvendigvis for alle. Men jeg synes virkelig, man skal prøve det. Start måske ikke i januar-marts måned, men tag de måneder, hvor vejret er lidt mildere, og så kan du tage det gradvist og ikke skræmme dig selv helt væk. 

Man skal lige vænne sig til, at man kan risikere at tage tøjet af foran andre mennesker, men det skal man blot prøve et par gange, og så er det helt normalt. 

Du skal have lysten og være nysgerrig på, hvad det kan gøre for dig. Pas på hjertet og konferer evt. med din læge - Kroppen oplever jo en form for chok-tilstand, så mærk efter i dig selv. 

På hovedet i hav eller sø?

Vinterbadning med Camilla-Julie Skov Hansen i Aarhusregionen

Jeg bader oftest i en sø, hvor der er en badebro – men jeg er også i havet, og begge dele kan noget helt unikt!

Når jeg bader i Fussingø Sø lidt udenfor Randers, er det tre dyp fra badebroen, og det er nok der, hvor jeg mærker min krop mest og dermed også nyder mest af gevinsten ved vinterbadning. 

I havet løber jeg ud, hvilket giver et sus i maven på en anden måde. Det føles lidt, som da man var barn og løb ud i vandet. Sandet under fødderne føles også dejlig velkendt. Det er en oplevelse for alle sanserne. Duften og følelsen af stranden er jo noget, vi nok forbinder med varme sommerdage, men for mig kan stranden også noget om vinteren. Der er også ofte færre mennesker på stranden, så hvis du er en smule blufærdig, så kan det klart anbefales. 

Det med at være nøgen kan virkelig noget helt særligt. Man er i et med vandet og det føles utroligt nok meget naturligt.

Gør vinterbadningen til en social oplevelse

Jeg bader altid med en eller flere veninder, men jeg vil nok egentlig anbefale, at man ikke tager mere end 3 afsted sammen, da man skal vente på, at alle mand har været i vandet 3 gange – så det kan blive en rigtig kold fornøjelse, hvis man er for mange afsted. Det er bare en skøn og anderledes måde at have socialt samvær på.

Vi plejer at tage kaffe med, som vi sidder og drikker i bilen eller nede på badebroen inden. I foråret og sommeren mødtes vi ofte til morgenmad og kaffe i naturen inden. Det blev en super hyggelig rutine, en ny form for kvalitetstid udenfor. Der er en særlig ro over de steder, hvor man vinterbade og naturen kan få mig helt ned i gear. 

Saunaklub eller sædevarme?

Vinterbadning med Camilla-Julie Skov Hansen i Aarhusregionen

Vi har ikke været i sauna efter badeturen endnu – de fleste badeklubber har en sauna tilkoblet, men der er ofte lang venteliste på disse klubber og især nu, hvor vinterbadning er blevet så populært. Vi får varmen i bilen bagefter, men sauna-oplevelsen har jeg absolut til gode og vil glæde mig til at prøve.

Fem tips til at blive vovet vinterbader

Solopgang i Aarhusregionen

1.    Kom i gang:

Lav en aftale med en eller flere veninder. Det samme gør sig gældende, som hvis man laver træningsaftaler - de overholdes oftest bedst, hvis man har nogle at tage af sted sammen med. Se det som træning for din krop og dit sind – det er mentalt velvære, som ikke kan forklares, men som skal prøves. Forvent ikke at du forelsker dig i kulden og følelsen med det samme – nogle mennesker har brug for at gøre det nogle gange. 

2.    Kom i vandet:

Det kan være svært at tage skridtet. Det hjælper igen her, hvis man er flere afsted – man kan heppe på hinanden og være en stor støtte til, at man kommer i vandet. For mig synes jeg også det virker, at der er flere ude og bade, som man ikke kender. Man vil jo gerne virke lidt overskudsagtig, ikke? 😉 

3.    Badedragt eller bar?

Jeg bader selv oftest i badedragt, men har også gjort det nøgen. Det med at være nøgen kan virkelig noget helt særligt. Man er i et med vandet og det føles utroligt nok meget naturligt. Det er meget normalt, at folk vinterbader nøgen, så du skal også være klar på, at andre hopper i vandet nøgne foran dig – så du skal ikke være sippet 😉 Og derudover anbefaler jeg at have lidt udstyr med: 

  • Badesko, så man ikke glider, og fusserne ikke bliver helt så kolde, som de ellers gør. Det er fingrene og tæerne, som er udsat for voldsom kulde og som tager længst tid at varme op. 
  • Godt og stort håndklæde. 
  • Hjemmesko – de kan varme fødderne lidt op imellem hvert dyp, og det synes jeg, har været helt fantastisk.
  • Morgenkåbe til imellem dyppene. 
  • Varme sokker til bagefter.

4.    Træææk vejret:

Vejrtrækning er altafgørende for, at du får en god oplevelse. Du skal virkelig kunne holde fokus og trække vejret stille og roligt. Man må ikke panikke, når det kolde vand rammer, så bliver det aldrig en fornøjelse, men også dette kræver et par gange og nogle gange går det bedre end andre. 

5.    Vejret er din ven:

Hold øje med vejrudsigten, solopgang og nedgang – vi prøver så vidt muligt at ramme dage uden for meget vind (regnvejr kan faktisk være dejligt at bade i). Ved at ramme solopgange får man virkelig den smukkeste oplevelse, hvilket giver et ekstra boost. At mærke solstrålerne på sit kolde ansigt efter en tur i bølgen blå – det lyder som et eventyr og det føles også sådan.

Tænk på, at vinterbadning også er en måde at nyde naturen på: At en fiskehejre flyver forbi helt lavt over vandoverfladen eller en gruppe svaner kommer svømmende. Det kan virkelig være en fantastisk naturoplevelse, hvis man giver sig selv tid til at se de små ting i omgivelserne omkring dig. 

Find de bedste steder

Der er mange muligheder for at finde skønne steder at vinterbade i Aarhusregionen. 

Søer og hav for vinterbadere

Husk at have respekt for vand - og især det kolde.

Læs mere her